Home | Disclaimer | Vacatures | Adverteren | Links

Website   Magazine   Forum   Web-log  

Zuid-Amerika biotoop starten

Sommige vissen en planten komen uit dezelfde streek. Door deze samen in een aquarium te plaatsen creeër je een biotoop.
In dit forum gedeelte kan je alles kwijt, wat met een biotoop te maken heeft.
Forum regels
Voor dit forum onderdeel gelden de normale forumregels. We danken u voor uw medewerking.

Uw bericht:
  • voldoet aan de Forum regels.
  • heeft met het onderwerp van dit forumonderdeel te maken.
  • is niet kort geleden al eens geplaatst (anders kunt u in dat bericht uw vraag stellen)

Zuid-Amerika biotoop starten

Berichtdoor zx-6rr op za nov 21, 2009 1:20 am

Goedenavond allemaal,

Ik wil graag starten met een ZA biotoop.

Even mijn aquarium historie,

bak 1 150x60x50 Malawi cichliden, bak verkocht
bak 2 200x50x60 Malawi cichliden, bak verkocht
bak 3 60x30x30, Tanganyika schelpenbroeders, nog in bezit
bak 4 80x40x30 Gezelschapsbakje, nog in bezit
bak 5 80x80x60 ZA biotoop in wording, nog in bezit

Nu even een paar vragen omdat ik nog niet echt thuis ben in het ZA gebeuren. Allereerst het visbestand, zelf zat ik te denken aan:

30x kardinaaltetra
10x Corydoras (soort maakt niet zoveel uit)
Harem Apistogramma's
Discus lijkt me erg gaaf maar ben bang dat de bak wat te klein is. Er zijn genoeg mensen die een zogenaamde discus cube hebben (80x80x80 of lager) en dat gaat prima, dus misschien dat het kan?!
Verder vind ik de Geophagus Tapajos Red Head enorm mooie vissen maar denk dat die waarschijnlijk ook niet kunnen.
Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.
Verder wat L-nummers natuurlijk.

In de bak heb ik al wat wortelhout/kienhout liggen. Achterwand word waarschijnlijk of de Fefis of de Akwaline amazone. Verder word er dinsdag 75 kilo filterzand geleverd (beter teveel in huis dan te weinig). Beplanten moet ik nog even over denken, sowieso wat Echo's en denk ook wat drijfplanten om wat schaduwplekken te creeëren.
zx-6rr
Guppy

Re: Zuid-Amerika biotoop starten

Berichtdoor Fleming op za nov 21, 2009 3:56 am

Om te beginnen, hartelijk welkom op aquawish!

Om voort te gaan, is je bakmaat werkelijk té klein om een Discus te houden. Eerst en vooral omdat het een schoolvisje en ten tweede omdat 1 Discus al snel 75 - 100 liter vereist, wil je dit ziektegevoelig visje gezond houden.
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... iscus.html

En ik vrees ook dat de Geophagus niet gaat in een bakje van 80 cm. Toegegeven, ik weet niet exact hoe lang hij wordt, maar Geophagussen worden over het algemeen tussen de 20 en 30 cm. Ik weet het; er zijn 2 soorten Geophagus die zich beperken tot 15 cm., maar zo'n visjes hebben toch een min. bakmaat nodig van 150 cm., wil je dat ze niet vergroeien.

Dus het zal je vrij voor de hand liggende keuze worden van de Apistogramma's. Eventueel kun je de Apisto's vervangen door de Dicrossus filamentosus (hoewel dit visje eigenlijk een bakmaat van 100 cm. vereist) of de Biotoecus opercularis. Ook een mogelijkheid is één van de Laetacara -soorten, hoewel ook deze visjes een bakmaat vereisen van 100 cm. Omdat je bak redelijk hoog is, heb je volgens mij ook de mogelijkheid om een vrijzwemmer naast je territoriumvormende bodemcichlide te zetten, als één van de Mikrogeophagussen.

Het probleem van kardinalen is dat zij pas scholen als ze een bedreiging in je bak zien rondzwemmen. En, daarvoor is je bak te klein. Dus, 30 kardinalen is best een leuk idee, maar een compacte school gaan zij waarschijnlijk niet vormen. Wat dat betreft, heb je meer kans met de Hemigrammus bleheri maar ik kan je niet garanderen dat zij wél een school zullen vormen.

Wat oppervlaktevisjes betreft, kun je - bij mijn weten - enkel bijlzalmpjes gebruiken. Terwijl er toch veel mooiere oppervlaktevisjes zijn (vb: de Pseudepiplatus annulatus). Maar, die vis komen niet uit Z-Am. (vb: halfbeksnoekjes en labyrinthvissen). Het zou wel mooi zijn hier een haremphe Betta splendens, een harempje (of koppeltje) Colisa lalia, Colisa chuna of Sphaerichthys osphromenoides bij te zetten, te meer omdat zij andere waterlagen bewonen dan je cichliden en er dus zo goed als geen contact mee hebben, maar dat zijn de beperkingen van een biotoop.

Was ik van jou, zou ik opletten voor L-nummers. Want de overgrote meederheid van deze visjes worden werkelijk té groot voor jou bak (+ 15 cm.). En, zoals jij waarschijnlijk ook weet, berekent men de min. bakmaat voor een visje door de max. lengte van dat visje te nemen x 10. Persoonlijk ken ik geen L-nummers die maar 8 of 10 cm. worden, maar het is dan ook niet mijn specialiteit. :)
Fleming
Platy

Berichtdoor Carlo op di nov 24, 2009 20:56 pm

ik citeer: Voor een biotoop Midden-Amerika:
Als planten:
- Vallisneria asiatica
- Aponogeton crispus
- Hygrophila polysperma
- Cryptocoryne wendtii
- Cryptocoryne nevillii
- Microsorium pteropus
- Cryptocoryne becktetti
- Lelaopsis brasiliensis

Decoratie:
- Donkere kiezel (lichtjes roodgekleurd)
- Vlakke kiezel
- Groene jasper
- Grote wortel

Voor vissen:
- Xiphophorus variatus/maculatus
- Poecilia reticulata
- Xiphophorus helleri
- Corydoras aeneus

Volgens het 'Sera' boekje, zou je zo een mooi MA-biotoop moeten hebben. Ik weet dat het niet ZA is, maar je kan mss toch wel iets gebruiken hiervan of aanpassen :)

Bron: Sera infobrochure Zo richt ik mijn aquarium in.
°o0|Guppypowah|Oo°
Carlo
Guppy

Berichtdoor staticgirl op di dec 22, 2009 13:02 pm

Klink leuk.
Maar waarom ga je voor astatische planten?
Ik zou echt gaan voor een compleet biotoop planten inrichting en dieren uit zuid/midden Amerika.
Althans lijk mij veel mooier.
staticgirl
Platy

Berichtdoor pleco83 op wo dec 23, 2009 15:31 pm

Voordat ik je overstroom met veel te veel info overe een Zuid-Amerika biotoop lijkt het prettig als je aangeeft welkkm biotoop wil nabootsen. De afmetingen van je bak in aanmerking genomen kun je het beste alleen kleinere vissoorten er in te doen. Mijn gedachten gaan dan uit naar dekleiner karper zalmpjes. De waterkwaliteit is steeds zachtzuur. . Op deze wijze krijg je wel een zuid-amerika biotoop echter het is zeer algemeen. Ik heb hiervoor gedacht aan de volgende visbezetting. De soorten uit het het geslacht Hyphessobrycon. Enkele kleinere soorten van het geslacht Corydoras. Er zijn wat dat berteft vele mogelijkheden.
Voor de planten zijn er de soorten behorend tot het geslacht Echinodoras,
Ik zal nog wat conctere vissen en planten combinaties samenstellenm
Met vriendelijke groeten Pleco83(Jan)
pleco83
Medewerker

Berichtdoor pleco83 op do dec 24, 2009 13:40 pm

Zuid-Amerika Biotoop

De biotopen van Zuid-Am,erika worden eigenlijk allen gekenmerkt foor de volgende waterchemie:zacht- en zuur water. Waar het water overschaduwd door bomen waarvan blad en takken in het water terecht komen. Een goede indeling bestaat uit de volgende watertypen: Zwart-,witwater en helderwater.

Het beste voor de verlichting is ervan uit te gaan dat er voldoende zonlicht in het water kan doordringen. U kunt het licht dempen door gebruik te maken van drijfplanten

Voor een biotoopaquariumvan Zuid-Amerika lijken mij de volgende planten goed te gebruiken

Althernanthera rosefolia
Elodea densa 2x terracotta
Echinodorus argentinensus
Echinodorus harbich
Cabomba aquatica
Echinodorus tenellus
Echinodorus barthii
Echinodorus bleheri
Althernanthera rosefolia
Elodea densa
Echinodorus argentinensus
Echinodorus harbich
Cabomba aquatica
Echinodorus tenellus
Heteranthera zosterfolia
Echinodorus tenellus

Apistogramma ramirezi
Corydoras Panda
kardinaal tetra's
Nannostomus marginatus
Otocinclus affinis
Corydoras pygmaeus
Fantoomzalpjes
Carnegella specimen
Roodneuszalmpje

Ik wil nog even een suggestie doen. Waarom je aquarium niet ingericht voor het verzorgen van enkele Apistogramma's. Zo'n aquarium heb ik zelf langetijd gehad en het was zeer boeiend, vooral als de dieren tot baltsen en verzorging van hun bried kwamen.

Met vriendelijke groeten Pleco83(jan)
pleco83
Medewerker

Berichtdoor pleco83 op vr maart 05, 2010 14:22 pm

Hallo,
:bloem:
Ik ben benieuwd of je al met de bevolking van je bakje aan de slag bent gegaan. Laat eens wat je horen en plaats eens een foto van het ingerichte aquarium.
Met vriendelijke groeten jan 83. :amano: ]
pleco83
Medewerker

Keer terug naar Biotoop