Home | Disclaimer | Vacatures | Adverteren | Links

Website   Magazine   Forum   Web-log  

Dario Dario of Bengaals vuurtje

Moderator: animalfriend

Dario Dario of Bengaals vuurtje

Berichtdoor beginnendaquarium op zo jan 31, 2010 20:49 pm

Hey allemaal

Ik ben sinds woensdag 28 januari in het bezit van 5 Dario Dario, De volgende dag gelijk informatie gezocht over de voortplanting van dit visje.
Ook heb ik een foto gevonden waarop duidelijk het verschil te zien is tussen man en vrouw. Ik heb mijn visjes vergeleken met de foto en heb alleen maar mannen. Ik heb dus de verkoper gemaild maar die zegt dat het verschil moeilijk te zien is. Mijn vissen zijn allemaal rood met nog donker rode strepen en blauwe strepen op de vinnen. Ik las dat de vrouwen grijs waren en sommige vrouwtjes wel vaag een paar rode lijnen kunnen vertonen. Ik heb dus een vraag of iemand ook weet of dit echt zo is, en of iemand ook in de omgeving Groningen deze visjes heeft kunnen kweken en misschien wat vrouwen voor mij te koop heeft.

Gr Beginnendaquarium
beginnendaquarium
Guppy

Re: Dario Dario of Bengaals vuurtje

Berichtdoor Thom.W op di feb 02, 2010 12:54 pm

Ik ben een grote fan van de badis badis - Syn.Labrus badis badis, badis buchanani familie: Badidae ( Hamilton Buchanan 1822)

De dario is hier een rode kweekvorm van (ook al zullen sommige aquarianen anders beweren)Badis Badis. De verschillen zijn erg klein vooral als de vissen nog niet volwassen zijn is het moeilijk te zien. De vrouwtjes blijven ongeveer 1 cm kleiner maar hebben wel een bollere buik en een kleinere aarsvin dan de mannen. De vrouwen kleuren ook minder net als bij de badis badis.

De geschiedenis van deze familie hier onder.

Deze familie telt slechts één geslacht: Badis, met maar één soort: Badis Badis. Oorspronkelijk werd deze soort ingedeeld in de familie der Nandidea maar op grond van de werken van Barlow en Barlow, liem en Wickler, werd ze in een aparte familie opgenomen. Deze beslissing werd ondersteund door een groot aantal verschillende kenmerken. B.Badis wordt ingedeeld in 3 soorten - B.badis badis, B.badis burmanicus Ahl, 1936 en B.badis siamensis Klauzewitz 1957. Bron : Aquarium fish of the world

Dit is een baarsje met chiclide eigenschappen maar zeker geen chiclide . Het is een vrede lievend visje dat ongeveer 8 cm wordt - de man - en het vrouwtje iets kleiner rond 5 cm. Ik heb er al verschillende keren een nestje van gehad wat erg mooi is als de kleinen gaan vrij zwemmen, ze vertonen dan gelijk het volwassen gedrag door schuin omhoog te gaan staan en de directe omgeving af te zoeken naar insecten.
De visjes eten bij mijn alleen levend voer en diepvries voer maar heb ze nooit zien eten van het droog voer.
Ik heb zelf de echte blauwe versie zwemmen maar er worden ook dario's aangeboden die meer rood gekleurd zijn en wel familie is in de lijn Badidae maar niet het zelfde zijn (kweekvorm) al zijn daar de meningen over verdeeld.

Het directe familie lid is de Birmaans Blauwbaarsje - badis badis burmanicus Ahl 1936, dit familie lid is niet of nauwelijks te kopen/krijgen.

De water waardes zijn 6,5 - 7,5 pH 25 -28 grade, bij mij leven ze nu tussen de regenboog vissen (boesemani)

BRON:Aquarium fish of the world
1988 Artia Praag
Gr.Thom
IRG-Nederland
Erelid

Berichtdoor beginnendaquarium op ma feb 08, 2010 20:09 pm

Beste Thom.w

Bedankt voor de informatie, dit wist ik nog niet. Ik heb inderdaad al gemerkt dat ze erg veel van levend voer houden.
Ik voer ze meestal met diepvries of levend voer en heb een tropische mix thuis, levend krijgen ze wel is watervlooien en rode muggenlarven.
Na wat informatie over het kweken van watervlooien heb ik besloten om dit eens te gaan proberen om constant levend voer voor de vissen te hebben.
Ik las in je tekst dat een vrouw ook wel wat kleur kan hebben, ik heb namelijk 5 bengaalse vuurtjes waarvan 1 al echt mooi rood met blauwe glans en blauwe lijn langs de vin en andere 4 hebben ook rode verticale lijnen.
Ik heb ondertussen bij Het aquariumhuis 3 vrouwen gekocht, ze zijn helemaal grijs met lichte grijze lijnen en verder geen kleur. Kun je ook aan het gedrag van de mann zien of het daadwerkelijk vrouwen zijn.

Gr beginnendaquarium
beginnendaquarium
Guppy

Berichtdoor Thom.W op vr feb 12, 2010 22:25 pm

beginnendaquarium schreef: Kun je ook aan het gedrag van de mann zien of het daadwerkelijk vrouwen zijn.

Deze vraag snapik niet helemaal. Mannen tonen echt mannen gedarg, ze balsen als er meerdere mannen zijn en verkleuren dan erg veel. Vrouwen kleuren nagenoeg niet en blijven op de zwarte streepjes na gewoon beige/grijs. Je kan het heel goed zien als de vissen volwassen zijn, de mannen hebben groter vinnen en zijn ook groter en meer kleur dan vrouwen.
Gr.Thom
IRG-Nederland
Erelid

Berichtdoor beginnendaquarium op ma maart 29, 2010 16:12 pm

Ik vroeg mij af of de man ander gedrag vertoont als die een vrouwtje ziet, zodat je als je dit gedrag ziet kunt zeggen dat je een vrouw hebt.
Bijv. de man gaat het vrouwtje versieren terwijl die tegenover een ander heel anders doet, dit kan dan een jong mannetje zijn volgens mij.
Ondertussen zijn al 2 van de vrouwtjes die jonge mannen bleken te zijn dood!!!! Dus vroeg mij af of je kon zien aan het gedrag tussen man en vrouw kunt zien, wat je in de bak hebt. Aangezien volgens mij een man niet hetzelfde doet met een jonge man als de vis zou doen met een vrouwtje.
beginnendaquarium
Guppy

Berichtdoor Thom.W op ma maart 29, 2010 21:41 pm

Ik kan alleen het gedrag van mijn vissen vertellen, de mannen die volwassen zijn jagen de jongen weg ongeacht of het mannen of vrouwen zijn (zie ik op die leeftijd nog niet). De alfa man in mijn aquarium is constant in zijn bals kleuren van blauw tot bijna donker bruin. Tegen volwassen mannen (heb ik er nog 3 van zwemmen) is hij minder vriendelijk en als die niet direct weg gaan valt hij daar tegen uit. De vrouwen ( 4 stuks in totaal) is wel erg aardig en tegen alle het zelfde gedrag maar de vrouwtjes zijn niet altijd even onder de indruk. Nu is mijn aquarium van die afmeting dat ze alle ruimten hebben om te vluchten en te verschuilen tussen de vele planten.
1 van de andere mannen is aan de andere kant van het aquarium ( 1.5 meter verder) sinds kort een terretorium aan het verdedigen en laat de alfa man niet in zijn buurt komen, nu denk ik dat dit ook met de leeftijd van de vissen te maken heeft. De oudste is nu ongeveer 2 jaar oud de nieuwe man is ongeveer 7 maanden en dan heb ik nog 2 mannen van 4 maanden oud die nog steeds vluchten voor de oudste man. De vrouwen zwemmen hier gewoon tussen door :)
Gr.Thom
IRG-Nederland
Erelid

Keer terug naar Gezocht