door Thom.W op di feb 02, 2010 12:54 pm
Ik ben een grote fan van de badis badis - Syn.Labrus badis badis, badis buchanani familie: Badidae ( Hamilton Buchanan 1822)
De dario is hier een rode kweekvorm van (ook al zullen sommige aquarianen anders beweren)Badis Badis. De verschillen zijn erg klein vooral als de vissen nog niet volwassen zijn is het moeilijk te zien. De vrouwtjes blijven ongeveer 1 cm kleiner maar hebben wel een bollere buik en een kleinere aarsvin dan de mannen. De vrouwen kleuren ook minder net als bij de badis badis.
De geschiedenis van deze familie hier onder.
Deze familie telt slechts één geslacht: Badis, met maar één soort: Badis Badis. Oorspronkelijk werd deze soort ingedeeld in de familie der Nandidea maar op grond van de werken van Barlow en Barlow, liem en Wickler, werd ze in een aparte familie opgenomen. Deze beslissing werd ondersteund door een groot aantal verschillende kenmerken. B.Badis wordt ingedeeld in 3 soorten - B.badis badis, B.badis burmanicus Ahl, 1936 en B.badis siamensis Klauzewitz 1957. Bron : Aquarium fish of the world
Dit is een baarsje met chiclide eigenschappen maar zeker geen chiclide . Het is een vrede lievend visje dat ongeveer 8 cm wordt - de man - en het vrouwtje iets kleiner rond 5 cm. Ik heb er al verschillende keren een nestje van gehad wat erg mooi is als de kleinen gaan vrij zwemmen, ze vertonen dan gelijk het volwassen gedrag door schuin omhoog te gaan staan en de directe omgeving af te zoeken naar insecten.
De visjes eten bij mijn alleen levend voer en diepvries voer maar heb ze nooit zien eten van het droog voer.
Ik heb zelf de echte blauwe versie zwemmen maar er worden ook dario's aangeboden die meer rood gekleurd zijn en wel familie is in de lijn Badidae maar niet het zelfde zijn (kweekvorm) al zijn daar de meningen over verdeeld.
Het directe familie lid is de Birmaans Blauwbaarsje - badis badis burmanicus Ahl 1936, dit familie lid is niet of nauwelijks te kopen/krijgen.
De water waardes zijn 6,5 - 7,5 pH 25 -28 grade, bij mij leven ze nu tussen de regenboog vissen (boesemani)
BRON:Aquarium fish of the world
1988 Artia Praag
Gr.Thom
IRG-Nederland